מי קבע שחייבים משחקים ייעודים כדי ללמוד אנגלית?


מי קבע שחייבים משחקים ייעודים כדי ללמוד אנגלית?

המשפט הזה של אפלטון הוא הבסיס לעשייה ולעבודה שלי עם תלמידים במשך 27 שנים מאז שהתחלתי לעסוק ב לימוד אנגלית לילדים.


ברשותכם, אני רוצה להציג גישה קצת שונה ממשחקים ייעודיים ללימוד השפה האנגלית.  


ישנם משחקים שהם ממש לימודיים לשפה האנגלית, כגון: משחק רביעיות עם מילים בנושאים שונים, משחקי זיכרון לשינון אוצר מילים, משחקי קלפים ללימוד אותיות באנגלית.


אני דווקא ממליצה על משחקים שהם בכלל לא לימודיים, אלא משחקים "רגילים" שעליהם אני מלבישה את לימוד האנגלית.


למשל: המשחק מונופול לתלמידי כיתות ה' - ו' יכול להיות מושלם, צריך לקרוא את הקלפים ולתרגם אותם לאנגלית, לשאול את השאלות באנגלית, ולנהל שיחה בין השחקנים באנגלית.


דווקא משחק שאינו ייעודי הוא מאתגר ומלהיב יותר כי הוא לא תבניתי ועושה מראש את מחצית העובדה לילד. "הלבשה" זו של משחק רגיל והפיכתו למשחק באנגלית דורשת מהשחקנים יצירתיות, התלהבות ורצון לנצח בשל האתגר בלשחק בשפה זרה משחק שמלכתחילה לא נועד לכך..


הצעתי מונופול, אבל אפשר לשחק כל משחק קופסה או קלפים שאוהבים בשפה העברית ופשוט "להמיר" אותו ואת הכללים שבו לשפה האנגלית. זה מלהיב ומאתגר יותר וללא ספק גם מלמד יותר. כמובן שכל המשחקים ניתנים גם לקנייה באנגלית.


אפשר גם לשחק משחק מחשב אהוב על ילדים כדוגמת AmongUs, הם אוהבים את המשחק ומשחקים אותו ביחד עם חבריהם, אז למה לא לשחק אותו באנגלית?


כשילדים משחקים, הם לא חושבים שהם לומדים, אבל בתוך המשחק אפשר ללמוד כל כך הרבה דברים: אוצר מילים, קריאה, שיחה… וכל זה בלי לשים לב. כי כל תשומת הלב עוברת למשחק ולחוקיו ולרצון לדבר אנגלית בצורה טובה שתביא לניצחון במשחק.


סוג שני של משחק, הם משחקי חברה: אלה הם משחקים מצחיקים של פנטומימה או גילוי של פרט מעניין על אחד הילדים (אמת אחת ושני שקרים) זה יכול להיות פרט שהקבוצה יודעת ורק אחד הילדים צריך לנחש. הילדים עסוקים במשחק, נהנים מהסיטואציה החברתית ועל הדרך מתרגלים אנגלית.


אפשר ללמוד כל כך הרבה מהמשחקים הללו: מילים חדשות, משפטים שאפשר לומר, שאלות שאפשר לשאול, בדרך זו החוויה מעצימה את הלמידה.


הסוג השלישי של המשחקים הוא משחקים קבוצתיים בצוות כדוגמת חדר בריחה. כל קבוצה מקבלת חידות ורמזים וצריכה בתוך זמן מוגדר לפתור שאלות ומשימות. כל המשימות הן באנגלית והשיחה בין הילדים גם כמובן מומלצת להיות באנגלית. הם כל כך שקועים בתחרות מול הקבוצה השנייה ובניסיון לפתור את החידות ומבלי לשים לב הם לומדים באופן מעמיק ומשמעותי אנגלית.


קבוצה אפשר להקים גם בבית: הורים וילדים, חברים ומשפחה כל כך קל פשוט ומהנה.


אני מביאה כללים אלה גם ב לימוד אנגלית לילדים אונליין, כדי לגרום לילדים לדבר באנגלית במהלך המשחקים, אני מזמינה לשיעורים בהם אנו משחקים, ילדים אמריקאים. באופן הזה הילדים הישראלים לא יכולים "לברוח" לעברית ולנסות לתקשר זה עם זה בעברית, הם נדרשים לשחק רק בשפה האנגלית. זה מורכב בתחילה, אבל עם הזמן הם מתרגלים והמשחק קולח בשפה האנגלית.


לסיכום: המלצתי היא לשלב את השפה האנגלית דווקא במשחקים מוכרים ואהובים על ילדכם, להכניס צחוק ושמחה לתהליך הלמידה, להפוך את הלימוד לחי ולאותנטי, להוסיף מרכיבים של עניין ואתגר והילדים ישחקו וילמדו בהנאה ובעניין רב.